Szanowni Państwo
Dyrektorzy/Kierownicy OPS, GOPS, MOPS, PCPR z województwa podkarpackiego
Członkowie Podkarpackiego Forum Pomocy Społecznej

 

serdecznie zapraszam Państwa na spotkanie stacjonarne Podkarpackiego Forum Pomocy Społecznej, które odbędzie się w dniu 13 grudnia 2024 r. (piątek) w godz. 10.00 - 14.00 w B&B Hotel Rzeszów Centrum, przy ul. Artura Grottgera 28.

Podczas spotkania omówimy dwa tematy: Nowości w postępowaniach administracyjnych z zakresu pomocy społecznej – zmiany przepisów i nowe zagadnienia orzecznicze oraz Elektronizacja postępowań administracyjnych w 2025 r. - obowiązki organów administracji i stron postepowań administracyjnych.

Program spotkania:

Nowości w postępowaniach administracyjnych z zakresu pomocy społecznej – zmiany przepisów i nowe zagadnienia orzecznicze.

  1. Nowe zagadnienia dotyczące zmiany kryterium dochodowych: nowe rozporządzenie. Jak zmienić decyzję? Jak uzasadnić zmianę? Jak poprowadzić postępowanie?
  2. Przedłużanie orzeczeń o niepełnosprawności- wpływ na wydane decyzje i na prowadzone postępowania.
  3. Prowadzenie postępowań z udziałem obywateli Ukrainy - zmiany wprowadzone nowelizacją specustawy ukraińskiej.
  4. Nowe zagadnienia z zakresu usług opiekuńczych: usługi sąsiedzkie, orzecznictwo w zakresie usług specjalistycznych.
  5. Nowości orzecznicze w zakresie ustalania odpłatności za pobyt członka rodziny w domu pomocy społecznej oraz zwolnień z opłaty.

Elektronizacja postępowań administracyjnych w 2025 r. - obowiązki organów administracji i stron postepowań administracyjnych.

  1. Podstawy prawne- zmiany wprowadzone w k.p.a. w 2021 r. wraz elektronizacją postępowań.
  2. Zasada pisemności postępowania administracyjnego w praktyce działania organów administracji z uwzględnieniem specyfiki postępowań pomocowych i rodzinnych.
  3. Stosowanie znowelizowanych przepisów k.p.a. w okresie po 1 stycznia 2025 r. 
  4. Publiczna usługa rejestrowanego doręczenia elektronicznego a publiczna usługa hybrydowa.
  5. E-PUAP - zasady działania po wejściu w życie doręczeń elektronicznych w administracji: jak informować stronę w systemie pomocy społecznej i w systemie świadczeń rodzinnych o zmianach w zasadach korzystania z systemu e-PUAP?
  6. Wszczęcie postępowania na piśmie – papierowe i elektroniczne – jak powiadomić stronę w pomocy społecznej, jeśli posiada pełnomocnika – czy można wysyłać listy papierowo, czy tylko na adres profesjonalnego pełnomocnika?
  7. Kierowanie pism do organu, a kierowanie pism do strony- różnice. W jakiej formie po 1 stycznia strona może wnieść podanie? Zmiany dotychczasowych reguł.
  8. Komunikacja elektroniczna z innymi organami. Czy organ może wysyłać pisma papierowe do innych organów? Sprawdzanie adresów w BAE- baza adresów elektronicznych.
  9. Podpisywanie pism- papierowych i elektronicznych - zasady.
  10. Pouczenia kierowane do stron – w zakresie podpisów, formy wnoszenia podania, uzupełniania podania, pozostawiania podania bez rozpoznania
  11. Doręczenia pism, wezwań decyzji po 1 stycznia 2025 r.: zasady, kolejność form doręczenia.
  12. Posiadanie adresu do doręczeń przez organ.
  13. Posiadanie adresu do doręczeń przez stronę - podmioty zobowiązane do posiadania adresu do doręczeń elektronicznych- co zrobić w sytuacji, gdy strona nie posiada adresu, a ma taki obowiązek?
  14. Sprawdzanie w bazie danych, czy strona postępowania posiada adres do doręczeń elektronicznych.
  15. Osoby wykluczone cyfrowo - zasady działania stron postępowania i organu względem tych stron.
  16. Skuteczność doręczeń i wpływ na postępowanie w zakresie wezwań.
  17. Skuteczność doręczenia a weście decyzji do obrotu prawnego.
  18. Wykonalność decyzji a nieprawidłowe doręczenie.
  19. Przekazywanie odwołania do organu II instancji – jakie dokumenty są możliwe do przesłania elektronicznie, a jakie drogą pisemną papierową?

 

Proszę o potwierdzenie obecności do 12.12.2024 r. telefonicznie 17 862 69 64 lub mailowo, na adres malgorzata.nieroda@frdl.rzeszow.pl

 

Z wyrazami szacunku,

Małgorzata Nieroda, Koordynator Forum