Szanowni Państwo, Dyrektorzy, Kierownicy,
Pracownicy Wydziałów i Referatów Oświaty oraz ZEAS- ów,
Członkowie Podkarpackiego Forum Oświaty

 

serdecznie zapraszam Państwa na spotkanie online Podkarpackiego Forum Oświaty Samorządowej, które odbędzie się w dniu 2 lipca 2025 r. (środa) w godz. 9.00 - 13.00.

Temat spotkania: System Informacji Oświatowej – weryfikacja przez samorządy danych do potrzeb oświatowych na 2026 rok.

Program spotkania:

  1. Potwierdzanie prawdziwości danych wprowadzonych w SIO do naliczenia potrzeb oświatowych dla samorządu:
    • Raporty w Strefie dla Zalogowanych – warsztaty. Prezentacja sposobu sprawdzania raportów dostępnych w Strefie dla Zalogowanych, które powinien sprawdzić pracownik samorządu, aby zweryfikować poprawność danych w SIO wprowadzonych przez placówki.
    • Omówienie zestawienia zawierającego dane z SIO do naliczenia potrzeb oświatowych dla jst.
    • Omówienie procedury potwierdzenia prawdziwości zestawiania uczniów i nauczycieli do potrzeb oświatowych przez szkoły i placówki – odpowiedzialność dyrektorów, ustawowe terminy.
    • Omówienie procedury potwierdzenia prawdziwości zestawiania uczniów i nauczycieli do potrzeb oświatowych przez samorząd – rola samorządu w potwierdzaniu danych do potrzeb oświatowych ze szkół i placówek, a także ustawowe terminy ich potwierdzenia.
    • Jak samorząd może zweryfikować poprawność danych wprowadzonych przez szkoły i placówki do SIO, tak aby otrzymać prawidłowo naliczone potrzeby oświatowe.
    • Jak i do kiedy można poprawić błąd w SIO w kontekście ustawowych terminów naliczenia potrzeb oświatowych na danych z SIO - okres możliwych korekt danych SIO i brak możliwości takich korekt po określonej dacie.
    • Konsekwencje niewprowadzenia danych oraz wprowadzenia ich niezgodnie ze stanem faktycznym (zwrot nienależnie pobranych potrzeb oświatowych, 5-letni okres kontroli).
    • Kontrola poprawności danych do potrzeb oświatowych z punktu widzenia jednostki samorządu terytorialnego. Możliwości i ograniczenia.
  2. Omówienie danych wprowadzanych do SIO, które są używane przez MEN do naliczenia potrzeb oświatowych dla samorządu:
    • Wprowadzanie danych do SIO w kontekście naliczenia potrzeb oświatowych dla samorządu. Aspekty merytoryczne dotyczące wprowadzania danych do SIO.
    • Poprawne przypisanie uczniów do oddziałów podstawowych i dodatkowych – wskazanie kiedy uczeń powinien być w dwóch oddziałach.
    • Uczeń niezweryfikowany – postępowanie wyjaśniające dyrektora szkoły/placówki, weryfikacja ucznia a naliczenie potrzeb oświatowych na tego ucznia.
    • Uczeń przypisany jednocześnie w dwóch szkołach – jak samorząd może to sprawdzić? Procedura wyjaśniająca.
    • Poprawne wprowadzenie orzeczeń uczniów wraz z okresami obowiązywania oraz ich weryfikacja z poradnią. Omówienie nowego sposobu finansowania orzeczeń według godzin wsparcia realizowanych w ramach kształcenia specjalnego. W jaki sposób samorząd powinien zweryfikować godziny wsparcia wprowadzane przez szkoły i placówki – praktyczne warsztaty. Przedstawienie wzoru karty orzeczenia, która pozwoli sprawdzić godziny realizowane z IPET z godzinami wprowadzonym do SIO:
    • Poprawne wprowadzenie pozostałych danych do potrzeb oświatowych dotyczących ucznia (nauczanie domowe, nauczanie indywidualne, bezpłatna nauka języka polskiego, internaty, młodociany pracownik itd.). Omówienie raportów danych dziedzinowych dostępnych w Strefie Pracownika. Jak w raportach sprawdzić czas nauki języka polskiego i nieprzekroczenie ustawowego dozwolonego terminu?
    • Poprawne wprowadzenie umów nauczycieli do potrzeb oświatowych (rodzaj umowy, tygodniowy wymiar zajęć, nieobecności, awans zawodowy).
    • Omówienie najczęstszych błędów popełnianych przy wprowadzeniu danych do potrzeb oświatowych – podejście praktyczne.
  3. Praca z instrukcjami do SIO – jak sprawnie i szybko znaleźć odpowiedź na pojawiające się pytania, dotyczące technicznych i merytorycznych aspektów wprowadzania danych.
  4. Inne aspekty: ochrona danych osobowych a SIO, udzielanie upoważnień, terminy przekazywania danych.

 

Proszę o potwierdzenie obecności do 1.07.2025 r. telefonicznie 17 862 69 64 lub mailowo, na adres malgorzata.nieroda@frdl.rzeszow.pl

 

Potwierdzonym osobom, dzień przed spotkaniem, wyślę link do platformy Zoom, na której odbędzie się wydarzenie.

 

Z wyrazami szacunku,
Małgorzata Nieroda
Koordynator Forum