• Przygotowanie do wdrożenia zmian w przepisach obowiązujących od 2024/2025 roku.
• Podniesienie wiedzy o najnowszych regulacjach dotyczących kryteriów dochodowych i kwot świadczeń.
• Poznanie zasad ustalania dochodu oraz procedur wywiadów środowiskowych.
• Podniesienie umiejętności realizowania programu „Posiłek w szkole i w domu”.
• Poznanie wyjaśnień najczęściej występujących problemów w zakresie m.in. obliczania dochodu, przyznawania posiłków czy rozliczania nienależnie pobranych świadczeń.
• Otrzymanie obszernych materiałów szkoleniowych, w tym prezentacji i skryptu z przedstawieniem przepisów prawa dotyczących tematyki szkolenia, orzecznictwa administracyjnego oraz praktycznymi rozwiązaniami problemów np. dotyczącymi dowozów posiłku, nienależnego pobrania świadczenia, kontroli porozumień dotyczących realizacji programu „Posiłek w szkole i w domu”, a także przykładów decyzji administracyjnych, w tym miedzy innymi dotyczących zmiany wysokości zasiłku stałego w związku ze zmianą przepisów prawa, zmiany odpłatności za DPS w związku ze zmianą wysokości zasiłku stałego, w sprawach programu „Posiłek w szkole i w domu” (świadczenia pieniężne, rzeczowe, posiłek).
• Uzyskanie odpowiedzi na między innymi następujące pytania:
- Co oznacza dochód w pomocy społecznej?
- Jakie źródła dochodu należy uwzględniać w sprawach pomocy społecznej?
- Co wliczać, a czego nie wliczać do dochodu, np. ekwiwalenty za deputaty węglowe, diety z delegacji, alimenty potrącane przez komornika?
- Jak ustalić dochód z działalności gospodarczej przy opodatkowaniu na zasadach ogólnych, a jak przy opodatkowaniu ryczałtem?
- Czy dochód z dzierżawy gruntów rolnych lub gospodarstwa oddanego w zamian za rentę/emeryturę jest traktowany tak samo jak dochód z hektarów przeliczeniowych?
- Jak zmiana dochodu powyżej 10% kryterium dochodowego wpływa na prawo i wysokość zasiłków oraz odpłatność za świadczenia?
- Czy ww. zmiana dochodu ma być jednorazowa czy może to być kilka zmian następujących po sobie?
- Jakie zmiany w kryteriach dochodowych i wysokości świadczeń obowiązują od stycznia 2025 roku?
- Jak wdrożyć zmiany w praktyce, np. przy ustalaniu wysokości zasiłku stałego, odpłatności za DPS, usług opiekuńczych oraz prawa do świadczeń w programie „Posiłek w szkole i w domu”?
- Jakie zmiany dotyczące przeprowadzania wywiadów środowiskowych weszły w życie we wrześniu i październiku 2024 r.?
- Kto ma prawo przeprowadzać rodzinny wywiad środowiskowy?
- Które części wywiadu środowiskowego można przeprowadzić w zakładzie leczniczym, DPS, ośrodku wsparcia np. ŚDS?
- Jak przeprowadzić wywiad z osobą, której stan zdrowia nie pozwala uzyskać niezbędnych informacji, dokumentów i własnoręcznego podpisu?
- Czy osoba może potwierdzić ustalenia w wywiadzie środowiskowym odbiciem odcisku palca?
- Jakie ustalenia są kluczowe dla planowania pomocy i formułowania wniosków?
- Jak aktualizować wywiad środowiskowy?
- Jakie są najczęstsze błędy przy sporządzaniu wywiadów?
- Kto jest uprawniony do korzystania z programu „Posiłek w szkole i w domu”?
- Jak realizować świadczenia pieniężne, rzeczowe oraz zapewniać gorący posiłek przewidziany w programie „Posiłek w szkole i w domu”?
- Co oznacza „jeden gorący posiłek”? Czy chodzi o pełne danie, czy tzw. wsad do kotła?
- Czy dowóz posiłków uwzględnić w decyzji przyznającej posiłek z programu?
- Jakie są procedury postępowania w przypadku pomocy doraźnej?
- Jak zawierać porozumienia z dostawcami posiłków, szkołami i przedszkolami i kontrolować ich realizację?
- Czy można finansować posiłki dla obywateli Ukrainy?
- Jak rozliczać i dochodzić zwrotu poniesionych wydatków na świadczenia określone w programie „Posiłek w szkole i w domu”?
- Co i jak zrobić w przypadku nienależnie pobranych świadczeń pieniężnych z programu?