1. Definicje środków trwałych.
2. Klasyfikacja środków trwałych.
3. Definiowanie oraz tworzenie wewnętrznych procedur w jednostce w zakresie gospodarowania majątkiem trwałym:
• Środki trwałe i pozostałe środki trwałe – istota i zasady ewidencji; wyłączenie niektórych pozostałych środków trwałych z ewidencji ilościowo-wartościowej i objęcie ich wyłącznie ewidencją ilościową - zasady. Obiekt pojedynczy i zbiorczy.
• Ewidencja analityczna środków trwałych i pozostałych środków trwałych – sposób prowadzenia i wymogi jakie powinna spełniać.
• Wartości niematerialne i prawne – definicja, zasady ewidencji.
• Zasady gospodarowania majątkiem trwałym oraz instrukcja obiegu dokumentów i instrukcja inwentaryzacyjna jako podstawy prawidłowego funkcjonowania majątku trwałego w jednostce.
4. Proces inwestycyjny w jednostce:
• Omówienie źródeł finansowania inwestycji w tym: z budżetu podstawowego, z dotacji celowej, z funduszy, z budżetu środków europejskich i z innych źródeł - oraz sposób ich księgowania.
• Klasyfikacja budżetowa inwestycji i remontów.
• Sposób księgowania kosztów inwestycji /konto 080/ i remontów według ich źródeł finansowania oraz rozliczenie tych kosztów.
• Obieg dokumentów i związane z nim odpowiedzialności w procesie inwestycyjnym - protokoły OT, PT.
5. Wycena i zmiana wartości początkowej środków trwałych oraz ujęcie zdarzeń gospodarczych w księgach rachunkowych:
• Wartość początkowa środków trwałych wg ceny nabycia lub kosztów wytworzenia, wartość godziwa.
• Ulepszenie środków trwałych w kontekście ustawy o rachunkowości oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, a remont.
• Moment ujęcia wartości początkowej środków trwałych oraz jej zmian w księgach rachunkowych jednostki.
• Utrata wartości środków trwałych.
• Księgi inwentarzowe (papierowe i programy komputerowe) – istota, zasady prowadzenia, porządkowanie.
6. Zasady amortyzacji środków trwałych:
• Metody amortyzacji środków trwałych.
• Amortyzacja uproszczona.
7. Zmiana miejsca użytkowania środka trwałego – protokół MT.
8. Zasady likwidacji majątku - protokół LT.
9. Porządkowanie majątku – zasady, dokumentacja.
10. Odpowiedzialność za majątek trwały w jsfp.
11. Inwentaryzacja majątku:
• Podstawy prawne inwentaryzacji.
• Istota i zadania inwentaryzacji.
• Rodzaje inwentaryzacji.
• Metody inwentaryzacji.
• Terminy inwentaryzacji.
• Osoby odpowiedzialne w jednostce za przeprowadzenie i rozliczenie inwentaryzacji.
• Komisja inwentaryzacyjna w jednostce – zadania i odpowiedzialność.
• Instrukcja inwentaryzacyjna.
• Etapy inwentaryzacji.
• Dokumentowanie inwentaryzacji na każdym etapie. Zarządzenie kierownika jednostki ogłaszające inwentaryzację.
• Przygotowanie inwentaryzacji.
• Inwentaryzacja drogą spisu z natury:
- Zespoły spisowe – zadania i odpowiedzialność.
- Prace organizacyjne przed spisem.
- Przeprowadzanie spisu.
- Spis przy oznakowaniu majątku kodami kreskowymi.
- Spis w zakresie składników nietypowych majątku.
- Kontrola spisu.
- Arkusze spisowe i sprawozdanie opisowe ze spisu.
- Wycena inwentaryzowanych składników majątku jednostki.
- Rozliczenie spisu z natury.
• Inwentaryzacja drogą potwierdzenia sald.
• Inwentaryzacja w drodze weryfikacji m.in.:
- Wartości niematerialnych i prawnych.
- Gruntów i środków trwałych, do których dostęp jest znacznie utrudniony.
- Środków trwałych w budowie.
- Gruntów.
• Rozliczenie różnic inwentaryzacyjnych:
- Istota i podział różnic: ubytki naturalne, niedobory, szkody zawinione i niezawinione, nadwyżki.
- Ewidencja księgowa różnic inwentaryzacyjnych.
• Najczęściej popełniane błędy w przeprowadzanej inwentaryzacji.
12. Sesja pytań i odpowiedzi.
Finanse, rachunkowość, podatki