• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Zasady wydawania zaświadczeń i udostępniania danych z Rejestrów Ludności – RM, RZC, Rejestru PESEL, RDO, kopert dowodowych

Miejsce
Internet
Termin
27 czerwca 2025
Czas trwania
09:00 - 13:00
Cena
429/459 zł
Zapisz się na szkolenie
Program i karta zgłoszenia

Cena: 459 PLN netto/os. Przy zgłoszeniu do 13 czerwca 2025 r. cena wynosi 429 PLN netto/os. Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych.

Ważne informacje o szkoleniu

Proponujemy Państwu uczestnictwo w szkoleniu dotyczącym wydawania zaświadczeń i udostępniania danych z rejestrów ludności: z rejestru PESEL, rejestru mieszkańców (RM), rejestru zamieszkania cudzoziemców (RZC), Rejestru Dowodów Osobistych (RDO) oraz dokumentacji związanej z dowodami osobistymi.

Program zajęć został skonstruowany w ten sposób, by położyć szczególny nacisk na kwestie praktyczne dotyczące stosowania przepisów oraz rozwiać najczęstsze wątpliwości z zakresu ich stosowania. Podczas szkolenia nastąpi analiza i przegląd problematycznych przypadków dotyczących udostępniania danych z Rejestru PESEL i z RM, RDO:

  • podmiotom publicznym,
  • pozostałym podmiotom,
  • jednostkom organizacyjnym gminy,
  • innym gminom,
  • urzędom zagranicznym,
  • w celach badawczych.

Zajęcia poprowadzi praktyk, przez wiele lat zajmujący się nadzorem nad jst w zakresie spraw z ewidencji ludności, meldunków czy rejestru PESEL, bardzo wysoko oceniany na szkoleniach za jasny i trafny przekaz, poparty licznymi przykładami ze swojego doświadczenia zawodowego.

zwiń
rozwiń
Cele i korzyści
  • Poszerzenie i ugruntowanie posiadanej wiedzy w zakresie wydawania zaświadczeń oraz udostępniania danych z rejestrów ludności w praktyce.
  • Weryfikacja, czy prawidłowo stosujemy w praktyce przepisy dotyczące udostępniania danych z RL, RM, Rejestru PESEL czy RDO po zmianach z 2021 r., 2022 r. oraz 2023 r. Przedstawienie usług elektronicznych, które mają na celu ułatwienie dostępu do swoich danych osobom, których dane są przetwarzane m. in. w rejestrze PESEL oraz w RDO.
  • Przypomnienie zasad oraz obowiązków gmin, wynikających ze stosowania przepisów dotyczących udostępniania danych z Rejestru Ludności, Rejestru Mieszkańców, Rejestru PESEL, Rejestru Dowodów Osobistych oraz omówienie kwestii wydawania zaświadczeń.
  • Wskazanie aktualnego orzecznictwa sądów administracyjnych, w tym WSA i NSA z zakresu tematyki szkolenia.
  • Poprawa jakości stosowania przepisów, uniknięcie błędów oraz nieprawidłowości w bieżącej pracy, jak i w przypadku kontroli.
  • Omówienie najczęściej pojawiających się błędów, możliwość konsultacji kwestii problemowych, wymiany doświadczeń z trenerem i innymi uczestnikami szkolenia.
zwiń
rozwiń
Program

1. Zasady wydawania zaświadczeń z Rejestru PESEL i z Rejestru Mieszkańców, czyli w trybie art. 45 ust. 2 i 2a ustawy o ewidencji ludności oraz z Rejestru Dowodów Osobistych, czyli w trybie art. 63 ust. 1 ustawy o dowodach osobistych. Wydawanie zaświadczeń w trybie art. 217 k.p.a.:
• zakres podmiotowy i przedmiotowy,
• warunki wydania zaświadczenia,
• odmowa wydania zaświadczenia,
• opłaty,
• poświadczanie formularzy dwujęzycznych,
• dowód życia – zasady wydawania.
2. Udostępnianie danych z RM, Rejestru PESEL, z RDO - zagadnienia ogólne:
• tryby udostępniania danych,
• podmioty publiczne i pozostałe podmioty,
• treść wniosku o udostępnienie danych,
• forma udostępnienia danych,
• pojęcie interesu prawnego i sposoby wykazywania interesu prawnego,
• przykłady interesu prawnego,
• pojęcie interesu faktycznego,
• udostępnienie danych w celach badawczych,
• odmowa udostępnienia danych,
• opłata za udostępnienie danych i zasady jej zwrotu.
3. Udostępnianie danych z RM i z Rejestru PESEL:
• udostępnianie danych z RM podmiotom publicznym,
• udostępnianie danych z RM podmiotom pozostałym,
• decyzje teletransmisyjne,
• liczenie limitu 300.
4. Udostępnianie danych z Rejestru Dowodów Osobistych:
• udostępnianie danych podmiotom publicznym,
• udostępnianie danych podmiotom pozostałym.
5. Udostępnianie danych z kopert dowodowych:
• okresy przechowywania kopert dowodowych,
• tryb udostępniania dokumentów z koperty dowodowej osobie, której dotyczy,
• opłata za udostępniania dokumentów z koperty dowodowej osobie, której dotyczy,
• tryb udostępniania dokumentów z koperty dowodowej innym osobom/podmiotom,
• opłata za udostępnianie dokumentów z koperty dowodowej innym osobom/podmiotom,
• opłata za udostępniania dokumentów z koperty dowodowej osobie, której dotyczy,
• udostępnianie dokumentów z koperty dowodowej w celach genealogicznych.
6. Udostępnianie danych jednostkom organizacyjnym gminy – wydziałom urzędu, GOPS, szkołom itp.
7. Udostępnianie danych urzędom zagranicznym.
8. Zmiany dotyczące wydawania zaświadczeń i udostępniania danych z RM, Rejestru PESEL i RDO, wynikające z ustawy z dnia 14 października 2021 r. o zmianie ustawy o dowodach osobistych oraz niektórych innych ustaw, które weszły w życie 2022 i w maju 2023 r.:

• usługa elektroniczna, umożliwiająca osobie, której dane są przetwarzane w rejestrze PESEL oraz w RDO pobranie informacji o odbiorcach, którym jej dane osobowe lub dane osobowe jej dziecka udostępniono z tych rejestrów,
• usługa elektroniczna, umożliwiająca osobie wgląd do własnych danych i danych jej małoletniego dziecka, przetwarzanych w Rejestrze PESEL,
• usługa elektroniczna, umożliwiająca pobranie zaświadczenia, zawierającego pełny lub częściowy odpis danych własnych osoby lub danych jej dziecka, przetwarzanych w rejestrze PESEL,
• usługa elektroniczna, umożliwiająca pobranie zaświadczenia o zameldowaniu na pobyt stały oraz o zameldowaniu na pobyt czasowy osobie meldującej się e-usługą transakcyjną,
• udostępnianie danych w trybie interesu faktycznego - doprecyzowanie przepisów w zakresie uzyskiwania zgody od osób, których dane z rejestru PESEL oraz rejestru mieszkańców mogą być udostępnione,
• wnioskowanie o dostęp do rejestru PESEL w trybie weryfikacji danych - przy użyciu dedykowanych usług elektronicznych.
9. Analiza przykładów wniosków o udostępnienie danych.
10. Orzecznictwo WSA i NSA.
11. Nieprawidłowości i uchybienia w zakresie udostępniania danych i wydawania zaświadczeń, porady praktyczne.
12. Problemy, pytania i odpowiedzi.

 

zwiń
rozwiń
Adresaci

Pracownicy gmin/miast realizujący zadania zlecone z zakresu ewidencji ludności i dowodów osobistych, Kierownicy USC, osoby wydające zaświadczenia i udostępniające dane, nadające numer PESEL, wszyscy zainteresowani tematyką szkolenia.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Praktyk, doświadczony trener, przez kilkanaście lat zajmowała się nadzorem nad realizacją przez gminy zadań z zakresu spraw obywatelskich, były Dyrektor Wydziału Spraw Obywatelskich w Urzędzie Wojewódzkim. Prowadziła wiele szkoleń z zakresu ewidencji ludności, dowodów osobistych i USC. Wysoko oceniany wykładowca.

zwiń
rozwiń
Lokalizacja
Internet

Szkolenia w formule on-line realizowane na żywo za pomocą platformy, która umożliwia obustronną komunikację między prowadzącym szkolenie a uczestnikami.

Koordynatorzy
Magdalena Kubik-Szczerba
Zastępca Dyrektora FRDL POST
tel. 17 862 69 64
magdalena.kubik@frdl.rzeszow.pl
Małgorzata Nieroda
Dyrektor FRDL Podkarpackiego Ośrodka Samorządu Terytorialnego
tel. 17 862 69 64
malgorzata.nieroda@frdl.rzeszow.pl
Informacje dodatkowe

Cena: 459 PLN netto/os. Przy zgłoszeniu do 13 czerwca 2025 r. cena wynosi 429 PLN netto/os. Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych.

 

Wypełnioną kartę zgłoszenia należy przesłać poprzez formularz zgłoszenia do 23 czerwca 2025 r.