1. Podstawy prawne kontroli i wykrywania nieprawidłowości w latach 2021-2027:
• rozporządzenie ogólne 2021/1060,
• ustawa z dnia 28 kwietnia 2022 r. o zasadach realizacji zadań finansowanych ze środków europejskich w perspektywie finansowej 2021–2027 (ustawa wdrożeniowa),
• wytyczne dotyczące kontroli realizacji programów polityki spójności na lata 2021–2027,
• wytyczne dotyczące sposobu korygowania nieprawidłowości na lata 2021-2027,
• wytyczne dotyczących kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027,
• zamówienia udzielane w ramach projektów – Podręcznik beneficjenta i wnioskodawcy programów polityki spójności 2021-2027,
• umowa o dofinansowanie projektu.
2. Rodzaje kontroli prowadzone w latach 2021-2027:
• kontrola systemowa,
• weryfikacja wydatków:
- weryfikacja wniosków o płatność beneficjenta,
- kontrola w miejscu realizacji projektu lub w siedzibie podmiotu kontrolowanego
- kontrola krzyżowa,
• kontrola na zakończenie realizacji projektu – weryfikacja osiągnięcia wskaźników, zastosowanie reguły proporcjonalności,
• kontrola trwałości.
3. Przygotowanie projektów do kontroli i zakres czynności sprawdzających:
• zakres obszarów do sprawdzenia – listy kontrolne,
• uprawnienia kontrolujących,
• obowiązki beneficjanta związane z kontrolą,
• etapy kontroli,
• przygotowanie dokumentacji i zespołu projektowego do kontroli:
- zadania poszczególnych członków zespołu
- uporządkowanie dokumentacji
- przygotowanie oryginałów dokumentów
- zapewnienie dostępu do pomieszczeń
- zapewnienie dostępu do systemów elektronicznych,
• kontrola projektów rozliczanych metodami ryczałtowymi,
• procedura kontradyktoryjna i zalecenia pokontrolne,
• przeciwdziałanie konfliktowi interesów.
4. Wykrywanie nieprawidłowości w perspektywie 2021-2027:
• stwierdzenie nieprawidłowości,
• definicja nieprawidłowości,
• wykrywanie nieprawidłowości:
- stwierdzenie nieprawidłowości przed podpisaniem umowy o dofinansowanie projektu ,
- stwierdzenie nieprawidłowości przed zatwierdzeniem wniosku o płatność: przed złożeniem wniosku oraz w trakcie weryfikacji wniosku,
- stwierdzenie nieprawidłowości po zatwierdzeniu wniosku o płatność,
• obliczanie wartości korekty finansowej,
• odzyskiwanie nieprawidłowo wykorzystanych środków.
5. Pytania i odpowiedzi.