• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Redagowanie statutów jednostek samorządu terytorialnego i ich nowelizacji. Jak uniknąć błędów merytorycznych i legislacyjnych?

Miejsce
Internet
Termin
03 listopada 2025
Czas trwania
09:30 - 14:30
Cena
449/409 zł
Zapisz się na szkolenie
Program i karta zgłoszeniowa

Przy zgłoszeniach do 20 października 2025 r. cena wynosi: 409 PLN netto/os

Zredagowanie statutu, który spełnia wszystkie wymogi ustawowe i jest łatwy w stosowaniu, a jednocześnie odpowiada potrzebom wynikającym z lokalnych uwarunkowań, to zadanie bardzo trudne. Nie pomagają w tym rozbieżności w orzecznictwie organów nadzorczych i sądów administracyjnych.

Ważne informacje o szkoleniu

Jak prawidłowo zredagować lub znowelizować statut jednostki? Na te i wiele innych pytań odpowiem podczas proponowanych zajęć, a także:

  • Przeanalizujemy szczegółowe techniki prawodawcze związane ze specyfiką statutu, jego budową, używaniem załączników i redagowania poszczególnych rodzajów przepisów.
  • Zaprezentujemy prawidłowe praktyki legislacyjne oraz na konkretnych przykładach omówimy najczęściej pojawiające się błędy w przepisach statutowych i sposoby ich uniknięcia.
  • A Prowadzący zajęcia, doświadczony legislator krok po kroku omówi oraz przekaże uczestnikom autorski uniwersalny projekt statutu gminy, uwzględniający wszystkie wskazówki prezentowane podczas szkolenia.
zwiń
rozwiń
Cele i korzyści
  • Zdobycie, uzupełnienie i uporządkowanie wiedzy z zakresy technik legislacyjnych w przedmiocie statutu jednostki.
  • Podniesienie kompetencji osób pracujących przy zmianie statutu.
  • Usprawnienie pracy organu stanowiącego jst i wyeliminowanie wątpliwości interpretacyjnych przepisów statutowych.
  • Poznanie konkretnych rozwiązań problemów związanych z redagowaniem przepisów statutowych.
  • Nabycie wiedzy o aktualnych kierunkach orzeczniczych w zakresie przepisów statutowych.
  • Uzyskanie odpowiedzi na najczęściej pojawiające się pytania i wątpliwości związane z tematem zajęć.
zwiń
rozwiń
Program
  1. Specyfika statutu jako aktu normatywnego i aktu prawa miejscowego.
  2. Podstawowe błędy twórców statutów w orzecznictwie organów nadzoru i sądów administracyjnych:
  • Wykraczanie poza zakres upoważnienia ustawowego.
  • Powtórzenia i modyfikacje przepisów ustawowych.
  • Niewypełnianie obligatoryjnej zawartości statutu – przyczyny obiektywne i subiektywne.
  1. Obligatoryjna treść statutu a praktyka:
  • Zakres przepisów ogólnych, w tym o herbach, flagach, sztandary, chorągwiach i innych symbolach i niepotrzebne przepisy o granicach i obszarze.
  • Rozdział władzy między organem stanowiącym i wykonawczym – zabronione nakładanie szczegółowych obowiązków na wójta (burmistrza, prezydenta miasta) i pracowników urzędu.
  • Dlaczego nie można uszczegółowić i doprecyzować praw i obowiązków radnego.
  • Przewodniczący wyłącznie organizatorem prac rady.
  • Kluby radnych, im mniej regulacji tym lepiej.
  • Przepisy proceduralne - porządek sesji, głosowanie i protokoły, co można usprawnić.
  • Komisja rewizyjna - uwarunkowania szczególnego zakresu i form działania.
  • Komisja skarg, wniosków i petycji jako organ usprawniający i przyspieszający rozstrzygnięcia rady.
  • Ograniczone regulacje o trybie pracy organu wykonawczego.
  • Zasady dostępu do dokumentów w statucie a uregulowania ustawowe.
  • Jednostki pomocnicze w statucie gminy co mieści się w uprawnieniach jednostki pomocniczej do prowadzenia gospodarki finansowej w ramach budżetu gminy a co w zasadach tworzenia, łączenia, podziału oraz ich znoszenia jednostki.
  1. Techniki prawodawcze ważne dla precyzyjności i łatwości korzystania ze statutu:
  • Tytuł, który można uprościć.
  • Podstawa prawna ograniczone do niezbędnego minimum
  • Załączniki w uchwałach statutowych. Im mniej, tym lepiej, zwłaszcza kiedy w ogóle nie są potrzebne.
  • Poprawne techniki prawodawcze w przepisach statutowych i najczęściej popełniane błędy:
    • Niepotrzebne lub niekonsekwentne „słowniczki”.
    • Kolejność przepisów merytorycznych pozwalająca uniknąć powtórzeń i zbędnych przepisów.
    • Przepisy przejściowe i dostosowujące jako konsekwencja zmian przepisów statutowych w trakcie kadencji.
    • Przepis uchylający poprzednią uchwałę statutową, czyli dlaczego nie uchylamy uchwał nowelizujących statut i tekstu jednolitego.
    • Przykłady zbędnych i nienormatywnych „postanowień końcowych”.
    • Przepis o wejściu w życie – 14 dni to nie obowiązkowe vacatio legis.
  1. Podsumowanie:
  • Przykład korekty legislacyjnej na typowym projekcie.
  • Prezentacja autorskiego, uniwersalnego projektu statutu.
  • Pytania i odpowiedzi.
zwiń
rozwiń
Adresaci

Radni, członkowie komisji statutowych, przewodniczący rad, pracownicy samorządowi, radcowie prawni obsługujący jednostki samorządu terytorialnego.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Legislator, szkoleniowiec, ekspert prawa samorządowego. Pracował jako legislator w Kancelarii Sejmu, gdzie specjalizował się w sprawach samorządowych oraz jako dyrektor departamentu w Rządowym Centrum Legislacji. Od 2015 r. prowadzi działalność pod firmą Kancelaria legislacyjna WZ, świadcząc usługi legislacyjne. Wykładowca studiów podyplomowych i aplikacji legislacyjnej, trener z zakresu legislacji samorządowej i spraw ustrojowych samorządu terytorialnego dla radnych, sekretarzy i pracowników samorządowych. Autor bloga, artykułów i webinarów popularyzujących wiedzę o legislacji. Jego szkolenia są zawsze wysoko oceniane, zwłaszcza ze względu na praktyczność przekazywanej wiedzy i dobrze dobrane przykłady.

zwiń
rozwiń
Lokalizacja
Internet

Szkolenia w formule on-line realizowane na żywo za pomocą platformy, która umożliwia obustronną komunikację między prowadzącym szkolenie a uczestnikami.

Koordynatorzy
Joanna Kulas
Koordynator szkoleń, koordynator forów samorządowych
tel. 17 862 69 64
joanna.kulas@frdl.rzeszow.pl
Ewa Jopkiewicz
Informacje dodatkowe

Cena: 449 PLN netto/os. Przy zgłoszeniach do 20 października 2025 r. cena wynosi: 409 PLN netto/os.

Wypełnioną kartę zgłoszenia należy przesłać poprzez formularz zgłoszenia na www.frdl.rzeszow.pl do 28 października 2025 r.