• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Procedury rozpatrywania petycji oraz skarg i wniosków w trybie znowelizowanego KPA. Skarga i wniosek w trybie KPA a wniosek w trybie ustawy o dostępie do informacji publicznej. Tryb rozpatrywania w kontekście nowych zasad e-doręczeń

online
Miejsce
Internet
Termin
14 lutego 2025
Czas trwania
10:00 - 14:00
Cena
409/449 zł
Zapisz się na szkolenie

Cena: 449 PLN netto/os. Przy zgłoszeniach do 31 stycznia 2025 r. cena wynosi: 409 PLN netto/os.

Zapraszamy Państwa na dedykowane radnym pracownikom biur rady, wydziałów spraw obywatelskich, wydziałów organizacyjnych oraz kierownikom jednostek organizacyjnych.szkolenie, którego przedmiotem będą skargi, wnioski oraz petycje. 

Ważne informacje o szkoleniu

Podczas proponowanego szkolenia przeanalizujemy praktyczne problemy na jakie napotykamy przy rozpatrywaniu skarg i wniosków oraz wniosków o udostępnienie informacji publicznej składanych wielokrotnie i przez tego samego autora. Omówimy zmiany w KPA w zakresie e-doręczeń i ich wpływ na procedurę postępowania w przedmiocie petycji, skarg i wniosków. Przedstawimy także analizy protokołów pokontrolnych z kontroli przeprowadzanych przez wojewodów w ramach nadzoru nad rozpatrywaniem skarg i wniosków przez jednostki samorządu terytorialnego.

zwiń
rozwiń
Cele i korzyści

• Zdobędziesz, uzupełnisz i uporządkujesz wiedzę z zakresu zasad, procedur i terminów obowiązujących przy rozpatrywaniu petycji kierowanych do organów wykonawczych i uchwałodawczych administracji publicznej oraz rozpatrywaniu skarg i wniosków w oparciu o znowelizowany KPA.
• Nabędziesz umiejętności rozróżniania charakteru niezatytułowanego pisma: Czy pismo ma charakter petycji? Wniosku w trybie KPA? Czy wniosku w trybie ustawy o dostępie informacji publicznej?
• Poznasz zasady potwierdzania dokumentów za zgodność z oryginałem oraz dopuszczalności potwierdzania własnoręczności podpisów przez pracowników administracji publicznej.
• Zapoznasz się z zagadnieniami z zakresu interpelacji i zapytań radnych.
• Dowiesz się: Czy dane osobowe wnioskodawców, autorów petycji oraz osób skarżących podlegają ochronie.? Czy publikować petycje, które zawierają kontrowersyjne treści?
• Poznasz zasady liczenia terminów na załatwienie sprawy w przypadku złożenia pisma drogą tradycyjną, przez e-PUAP czy na nową skrzynkę e-doręczeń.
• Dowiesz się jakie są najczęściej popełniane błędy i pojawiające się nieprawidłowości przy rozpatrywaniu skarg, wniosków, a także petycji oraz wniosków o udostępnienie informacji publicznej.
• Poznasz odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania i będziesz miał możliwość podczas zajęć konsultacji kwestii problemowych z prowadzącym zajęcia.

zwiń
rozwiń
Program

1. Ustawa o petycjach. Analiza praktyczna.
2. Konstytucyjne prawo obywatela do składania petycji, skarg i wniosków.
3. Badanie treści pisma. Skarga czy wniosek, wniosek czy petycja?
4. Organizacja przyjmowania skarg i wniosków w urzędzie. Analiza Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002 r. w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków.
5. Przedmiot skargi, wniosku, petycji. Skarga na zachowanie urzędnika a skarga na postępowanie administracyjne. Wniosek w trybie KPA a petycja w trybie ustawy o petycjach.
6. Właściwość organów. Przekazywanie wg właściwości skarg, wniosków, petycji w trybie: KPA, w trybie ustawy o dostępie do informacji publicznej, w trybie ustawy o petycjach.
7. Skarga w sprawie indywidualnej a wszczęcie postępowania administracyjnego.
8. Charakter skargi w sprawie, w której toczy się już postępowanie administracyjne.
9. Charakter skargi złożonej po zakończeniu postępowania administracyjnego w sprawie zakończonej decyzją ostateczną organu.
10. Terminy załatwienia skarg, wniosków, petycji w trybie w/w ustaw. Przypomnienie zasad liczenia terminów (KPA). Różnice w zasadach liczenia terminów gdy wniosek został złożony drogą tradycyjną, przez e-PUAP, czy na nową skrzynkę do e doręczeń. Terminy obowiązywania nowych zasad.
11. Treść zawiadomienia o sposobie załatwienia skargi, wniosku, petycji w trybie w/w ustaw.
12. Ponowna skarga/ wniosek w tej samej sprawie- sposób załatwienia. Petycja w tej samej sprawie.
13. Tryb rozpatrywania skarg, wniosków i petycji w związku z nowymi zasadami e-doręczeń, których obowiązek stosowania określony został na 10 grudnia br.
14. Nadzór bezpośredni i kontrola przyjmowania i załatwiania skarg. Analiza wybranych zagadnień z protokołów pokontrolnych wojewodów.
15. Wniosek w trybie KPA a wniosek w trybie ustawy o dostępie do informacji publicznej.
16. Skargi i wnioski anonimowe, anonimowa petycja, anonimowy wniosek o udostępnienie informacji publicznej - tryb postępowania.
17. Potwierdzanie dokumentów „za zgodność z oryginałem” - dokumenty wytworzone przez organ potwierdzający a dokumenty będące w posiadaniu organu potwierdzającego. Analiza wybranych zapisów ustawy Prawo o notariacie. Nowe uprawnienie do potwierdzania „za zgodność z oryginałem” upoważnionego pracownika organu prowadzącego postępowanie administracyjne.
18. Potwierdzanie własnoręczności podpisów. Analiza Rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 7 lutego 2007 r. w sprawie sporządzania niektórych poświadczeń przez organy samorządu terytorialnego i banki. Analiza wybranych zapisów ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych.
19. Interpelacje i zapytania - jako jeden z punktów obrad sesji. Interpelacja a zapytanie. Zapytanie a wniosek. Publikacja interpelacji, zapytań i odpowiedzi na nie. Sposób realizacji zapytań i interpelacji radnych. Co to są tzw. „wolne wnioski” i jaki powinien być tryb ich realizacji?
20. Podsumowanie. Pytanie i odpowiedzi.

zwiń
rozwiń
Adresaci

Pracownicy administracji publicznej, osoby biorące udział w procesie udostępniania informacji publicznej, rozpatrywania skarg, wniosków i petycji, pracownicy biura rady, radni - członkowie komisji skarg, wniosków i petycji oraz komisji rewizyjnych.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Specjalista z zakresu procedur administracyjnych (KPA, ochrona danych osobowych, informacja publiczna, systemy zarządzania w jednostkach samorządu terytorialnego. Wykładowca na wielu unijnych programach szkoleniowych (m.in. „Expert - Urzędnik”," Urząd na miarę Europy"). Doświadczony trener oraz samorządowiec-praktyk, szkolący od kilkunastu lat pracowników administracji samorządowej i rządowej na terenie całego kraju. (urzędy miast i gmin, starostwa powiatowe, urzędy marszałkowskie, jednostki organizacyjne JST, urzędy wojewódzkie, NFZ, IPN, KAS, sądy okręgowe, apelacyjne). Posiada także kilkunastoletnie doświadczenie doradcze w zakresie realizacji wniosków o udostępnienie informacji publicznej w jednostkach sektora finansów publicznych.

zwiń
rozwiń
Lokalizacja
Internet

Szkolenia w formule on-line realizowane na żywo za pomocą platformy, która umożliwia obustronną komunikację między prowadzącym szkolenie a uczestnikami.

Koordynatorzy
Piotr Kubiak
Specjalista ds. szkoleń
tel. +48 533 849 116
piotr.kubiak@frdl.org.pl
Katarzyna Marciniak-Mordel
Zastępczyni Dyrektora ośrodka regionalnego Fundacji Rozwoju Demokracji Lokalnej im. Jerzego Regulskiego w Łodzi
tel. + 48 605 909 355
katarzyna.marciniak@frdl.org.pl
Informacje dodatkowe

Cena: 449 PLN netto/os. Przy zgłoszeniach do 31 stycznia 2025 r. cena wynosi: 409 PLN netto/os. Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych.

Zgłoszenia prosimy przesyłać do 8 lutego 2025 r.