Nowa ustawa o dochodach jednostek samorządu terytorialnego zmieniła zasady ustalania wielkości środków na realizację zadań oświatowych przez jednostki samorządu terytorialnego. W miejsce części oświatowej subwencji ogólnej wprowadzono pojęcie potrzeb oświatowych.
Pozostałe zmiany dotyczą:
- rezygnacji z dotacji na wychowanie przedszkolne i włączenie dzieci 5 letnich i młodszych do określanych dla jednostek samorządu terytorialnego potrzeb edukacyjnych,
- korygowania nieprawidłowo ustalonych potrzeb oświatowych,
- uzależnienia wielkości wag na uczniów z niektórymi niepełnosprawnościami od liczby godzin pomocy uruchomionych i wprowadzonych do SIO.
- zmiany terminu pozyskiwania danych z SIO do celów ustalenia łącznej wielkości potrzeb oświatowych.
Powyższe zmiany pociągają za sobą konieczność jeszcze większego zaangażowania szkół, przedszkoli, placówek oświatowych w terminowe i prawidłowe wprowadzanie danych do Systemu Informacji Oświatowej, a organy jednostek samorządu terytorialnego do bieżącego monitorowania wprowadzanych danych.
Podział potrzeb oświatowych następuje, analogicznie do poprzednich regulacji, na podstawie rozporządzenia MEN w sprawie sposobu podziału łącznej kwoty potrzeb oświatowych pomiędzy poszczególne jednostki samorządu terytorialnego.
Rozporządzenie, tak jak dotychczas w przypadku części oświatowej subwencji ogólnej, uzależni wysokość kwoty potrzeb oświatowych od liczby uczniów przeliczeniowych otrzymanej przez zastosowanie zróżnicowanych wag i wskaźników dla wybranych kategorii uczniów, słuchaczy, wychowanków i dzieci, określonych typów szkół i rodzajów placówek oraz wskaźnika korygującego uwzględniającego etapy rozwoju zawodowego nauczycieli. Wprowadzone zostaną natomiast nowe wagi oraz zróżnicowanie wielkości niektórych nich w konkretnie zdefiniowanych przypadkach.
Nowa ustawa o dochodach jednostek samorządu terytorialnego wskazuje SIO jako źródło danych do ustalenia kwoty potrzeb oświatowych - i to, w porównaniu z poprzednią regulacją, nie uległo zmianie.
Oświata