• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Jak prawidłowo realizować orzeczenia i zatrudniać nauczycieli z kwalifikacjami, aby nie zwracać dotacji? Warsztaty dla szkół i placówek niesamorządowych i dotujących je samorządów

Ważne informacje o szkoleniu

Podczas proponowanego szkolenia, w praktyczny, warsztatowy sposób zostanie przekazana uczestnikom wiedza dotycząca prawidłowego wydatkowania środków na kształcenie specjalne przez dotowaną placówkę oświatową w kontekście zapisów orzeczenia poradni psychologiczno-pedagogicznej oraz przepisów prawa. Omówimy metody wykazywania wydatków, w tym kosztów wspólnych, wskażemy co można sfinansować w ramach środków na kształcenie specjalne i jakie zapisy w statucie i regulaminie wynagradzania nauczycieli powinna posiadać placówka dotowana, kształcąca uczniów z orzeczeniami. Przedstawimy nowy sposób wykazywania orzeczeń w SIO oraz konsekwencje błędnego rozliczenia dotacji przekazanej przez jednostkę samorządu terytorialnego. Szkolenie poprowadzi były pracownik MEN, odpowiedzialny za dotacje oświatowe, autor ustawy o finansowaniu zadań oświatowych oraz komentarza do ustawy o finansowaniu zadań oświatowych.

zwiń
rozwiń
Cele i korzyści
  • Poznanie zasad związanych z przeznaczaniem przez dotowaną szkołę lub placówkę dotacji na uczniów objętych kształceniem specjalnym.
  • Omówienie aspektów finansowych oraz merytorycznych prawidłowej realizacji orzeczeń.
  • W ramach szkolenia przeprowadzone zostaną praktyczne ćwiczenia na przykładach – część zajęć zostanie przeprowadzona w formie warsztatów, na której uczestnik szkolenia razem z prowadzącym rozwiążą praktyczne przykłady.
  • Szkolenie poprowadzi były pracownik MEN, odpowiedzialny za dotacje oświatowe, autor ustawy o finansowaniu zadań oświatowych oraz komentarza do ustawy o finansowaniu zadań oświatowych, a także wielu publikacji dotyczących finansowania oświaty.
zwiń
rozwiń
Program
  1. Aspekty prawne – ustawa o finansowaniu zadań oświatowych.
  2. Zapisy orzeczenia o kształceniu specjalnym a wydatki ponoszone na kształcenie specjalne przez przedszkole/szkołę.
  3. Metody wykazywania wydatków na kształcenie specjalne – podejście praktyczne:
    • co można sfinansować w ramach środków na kształcenie specjalne?
    • jakie pomoce dydaktyczne można kupić z tych środków?
    • jak wykazywać koszty wspólne?
    • jakim algorytmem wykazywać wynagrodzenia nauczycieli specjalistów, jak wykazywać wynagrodzenia innych nauczycieli i obsługi/administracji?
    • wydatki bieżące a wydatki majątkowe,
    • indywidualne nauczanie,
    • doskonalenie nauczycieli.
  4. Metody wykazywania kosztów wspólnych na uczniów niepełnosprawnych w przedszkolach – wydatki niezbędne na kształcenie uczniów niepełnosprawnych. Praktyczne warsztaty.
  5. Metody wykazywania kosztów wspólnych na uczniów niepełnosprawnych w szkołach – wzór zawarty w art. 35 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych. Praktyczne warsztaty.
  6. Na jakie zapisy w statucie przedszkola/szkoły zwrócić uwagę pod kątem prawidłowego wydatkowania dotacji na kształcenie specjalne?
  7. Regulamin wynagradzania pracowników a premie dla nauczycieli finansowane z dotacji. Przykład regulaminu w zakresie dodatków na kształcenie specjalne.
  8. Prawidłowa realizacja orzeczeń na podstawie przepisów prawa – minimalne wymagania, które musi spełnić przedszkole/szkoła.
  9. Prawidłowy sposób zatrudnienia nauczycieli do realizacji kształcenia specjalnego – kwalifikacje wymagane zgodnie z przepisami prawa oraz forma zatrudnienia - umowa o pracę, umowa zlecenie i faktura – kiedy dane formy są dopuszczalne?
  10. Limity na wynagrodzenia nauczycieli w 2023 roku, które można pokryć z dotacji.
  11. Zmiana liczby uczniów w ciągu roku a wydatki na kształcenie specjalne. Warunki otrzymania dotacji na bieżącą liczbę uczniów.
  12. Finansowanie uczniów niepełnosprawnych a dane wykazane w Systemie Informacji Oświatowej. Nowy sposób wykazywania orzeczeń w SIO. Prawidłowe uzupełnienie danych. Przykłady praktyczne wypełnienia SIO na rzeczywistej aplikacji.
  13. Kontrola wykorzystania dotacji przez jednostkę samorządu terytorialnego – konsekwencje błędnego rozliczenia dotacji.
  14. Zwrot dotacji niewykorzystanej, wydatkowanej niezgodnie z przeznaczeniem oraz pobranej nienależnie lub w nadmiernej wysokości – konsekwencje prawne, sposób naliczania ustawowych odsetek.
  15. Dyskusja.
zwiń
rozwiń
Adresaci

Dyrektorzy, księgowi oraz inni przedstawiciele organów prowadzących szkoły i placówki niesamorządowe (niepubliczne i publiczne), którzy otrzymują dotacje oświatowe, a także pracownicy samorządu, którzy rozliczają te dotacje.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Przez 7 lat pracownik MEN. Na początku w Wydziale Analiz w Departamencie Ekonomicznym jako pracownik odpowiedzialny za kwestie planowania i wykonywania budżetu, potem pracownik w Departamencie Odpowiedzialnym za Finansowanie Zadań Oświatowych, później jako Naczelnik Wydziału Statystyki, odpowiedzialny za System Informacji Oświatowej. Autor m. in. ustawy o finansowaniu zadań oświatowych, w tym przepisów określających zasady dotowania szkół i placówek niesamorządowych (autor definicji: podstawowa kwota dotacji, wskaźnik zwiększający, statystyczna liczba uczniów, najbliższa gmina/powiat). Autor nowelizacji ustawy o Systemie Informacji Oświatowej, zmieniającej SIO na system dostępny przez przeglądarkę internetową.

zwiń
rozwiń
Informacje dodatkowe

Wypełnioną kartę zgłoszenia należy przesłać poprzez formularz zgłoszenia na www.frdl.rzeszow.pl
do 23 kwietnia 2023 r.

UWAGA! Liczba miejsc ograniczona.