1. Podstawy nawiązania stosunku pracy u pracodawców samorządowych - umowa o pracę. Problematyka skutków zawierania umów o pracę na okres próbny. Umowy o pracę „na zastępstwo”.
2. Umowy cywilnoprawne – dopuszczalność i warunki stosowania.
3. Tryb naboru na wolne stanowiska urzędnicze, możliwości odstępowania od naboru.
4. Zatrudnienie na stanowisku urzędniczym (kierowniczym): przesłanki pozytywne i negatywne umożliwiające zatrudnienie na stanowisku urzędniczym (kierowniczym) – staż, niekaralność, problem prowadzenia działalności gospodarczej.
5. Służba przygotowawcza w jednostkach samorządowych – cel, zakres podmiotowy, podstawa zatrudnienia w jej okresie służby przygotowawczej, ograniczenie zakresu służby przygotowawczej, podstawy formalno-prawne – zarządzenie dotyczące służby przygotowawczej i egzaminu.
6. Zmiana treści stosunku pracy (porozumienie zmieniające i wypowiedzenie zmieniające) oraz przeniesienie pracowników samorządowych - dopuszczalność przeniesienia, skutki przeniesienia w zakresie stosunku pracy, pojęcie „powierzenia obowiązków”. Zwolnienie z obowiązku świadczenia pracy.
7. Rozwiązywanie stosunku pracy – przyczyny, tryb m.in. porozumienie stron, wypowiedzenie, rozwiązanie stosunku pracy bez zachowania wypowiedzenia, wymagania formalno – prawne, wygaśnięcie stosunku pracy, świadectwo pracy. Znaczenie art.6a ustawy o pracownikach samorządowych.
8. Wybór i powołanie jako podstawa nawiązania stosunku pracy.
9. Dokumentacja pracownicza pracowników zatrudnianych w oparciu o stosunek pracy z wyboru i powołania.
10. Urlop wypoczynkowy i ekwiwalent pieniężny za niewykorzystany urlop wypoczynkowy w przypadku stosunku pracy z wyboru i powołania.
11. Obowiązki kadrowe wobec ustania i nawiązania stosunku pracy wójta (burmistrza, prezydenta miasta), starosty, marszałka.
12. Kontynuacja stosunku pracy dotychczasowego wójta (burmistrza, prezydenta miasta), starosty, marszałka – obowiązki kadrowe, w tym zmiany w zakresie obniżenia/podwyższenia wynagrodzenia.
13. Skutki rozwiązania stosunku pracy z wójtem (burmistrzem, prezydentem miasta) wobec zastępcy wójta (zastępcą burmistrza, prezydenta miasta).
14. Pełnienie funkcji przez wójta (burmistrza, prezydenta miasta) do czasu objęcia obowiązków przez nowego wójta (burmistrza, prezydenta miasta).
15. Wynagrodzenie za pracę i inne świadczenia ze stosunku pracy.
16. Dokumentacja pracownicza – akta osobowe, ewidencje, rejestry itp.
17. Pozostałe zagadnienia samorządowego prawa pracy, regulowane w oparciu o Kodeks pracy: czas pracy, urlopy pracownicze, odpowiedzialność pracownicza.
18. Odprawy i odszkodowania w przypadku rozwiązania stosunku pracy z przyczyn niedotyczących pracownika.