• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Przeprowadzanie i rozliczanie inwestycji oraz remontów środków trwałych z uwzględnieniem klasyfikacji budżetowej i zasad wyodrębniania obiektów inwentarzowych w jednostkach samorządowych dla wydziałów finansowo - księgowych i inwestycji

online
Potwierdzone
Miejsce
Internet
Termin
28 listopada 2024
Czas trwania
10:00 - 14:00
Cena
409/449 zł
Zapisz się na szkolenie

Cena: 449 PLN netto/os. Przy zgłoszeniu do 14 listopada 2024 r. cena wynosi 409 PLN netto/os

Zapraszamy Państwa na szkolenie dedykowane przede wszystkim skarbnikom i pracownikom działów księgowych, którego przedmiotem są inwestycje JST, a w szczególności ich przygotowanie, realizowanie i rozliczanie pod kątem finansowo-księgowym.

Ważne informacje o szkoleniu

• Rozliczanie nakładów na środki trwałe w budżetach jst to istotne zadanie, które często jest przyczyną wątpliwości, problemów i nieporozumień między komórkami merytorycznymi i finansowymi. Aby uniknąć tych problemów, konieczne jest dokładne zrozumienie zasad ewidencji i zarządzania środkami trwałymi.
• Przedmiotem proponowanego szkolenia jest omówienie zagadnień związanych z realizacją i rozliczaniem inwestycji w aspekcie księgowym. Przeanalizujemy zasady prawidłowej klasyfikacji nakładów na środki trwałe. Wskażemy również zakres odpowiedzialności poszczególnych osób na różnych etapach planowania i rozliczania inwestycji. Tematyka zajęć została dobrana w ten sposób, by osoby odpowiedzialne za kontrolę merytoryczną i rachunkową wydatkowanych środków publicznych (za których realizację są odpowiedzialne w sposób pośredni lub bezpośredni) znały najnowsze przepisy w tym zakresie. Szkolenie wiąże w spójną całość przepisy prawa, wynikające z rozporządzeń Ministerstwa Finansów oraz interpretacji Regionalnych Izb Obrachunkowych z dobrymi praktykami, a formuła zajęć została skonstruowana w sposób umożliwiający zaprezentowanie obszarów, w których najczęściej występują problemy.
• Szkolenie dedykowane jest zarówno pracownikom działów finansowo księgowych, jak i merytorycznych odpowiedzialnych za określanie rodzaju nakładów ponoszonych na środki trwałe.

zwiń
rozwiń
Cele i korzyści

Podczas szkolenia wskażemy:
• Warunki uznania składnika majątku za środek trwały, w tym:
- Wymagania dotyczące umieszczania środków trwałych w ewidencji.
- Różne kategorie środków trwałych, takie jak nieruchomości, maszyny i urządzenia, środki trwałe niskocenne oraz komplety i zestawy środków trwałych.
• Jak tworzyć obiekty środka trwałego zespolony funkcjonalnie i jak je ewidencjonować?
• Jak prawidłowo rozliczać środki trwałe wykorzystywane na działalności niezaliczanej do zarządu dróg oraz inwestycje w obce środki trwałe typu droga?
Krok po kroku omówimy:
• Działania jednostki od momentu planowania inwestycji, przez przygotowania i dostosowanie polityki rachunkowości, aż do rozliczania inwestycji i zarządzania majątkiem.
• W jakim przypadku klasyfikujemy składniki jako drogę, a w jakim przypadku jako osoby środek trwały?
• Jak tworzyć i likwidować środki trwałe związane z działalnością inwestycyjną?
• Jak prowadzić ewidencję środków trwałych, koszty związane z terenem gminy oraz zasady amortyzacji?
Przeanalizujemy:
• Jakie elementy i kiedy np. systemy monitoringu, klimatyzacja, tablice informacyjnie czy windy, można zaliczyć do nowo tworzonego obiektu budowlanego?
• Jak obliczać wartość początkową obiektu budowlanego oraz rozliczać nakłady na budowę parkingu i nadbudowę pięter?
• Zasady rozbudowy środków trwałych, w tym zmiany stawki amortyzacji i księgowania wartości początkowej budynku.
• Zmiany stawek amortyzacji w przypadku zmiany przeznaczenia budynku i inwestycji w obcych środkach trwałych.

zwiń
rozwiń
Program

1. Warunki uznania składnika majątku za środek trwały:
• Warunki ujmowania środków trwałych w ewidencji.
• Postać środków trwałych.
• Nieruchomości.
• Środki trwałe stanowiące wyposażenie.
• Postać środka trwałego (wartości niematerialne i przedmioty materialne).
• Okres użyteczności środka trwałego w jednostce.
• Kompletność i zdatność środka trwałego.
• Przeznaczenie środka trwałego na potrzeby jednostki.
2. Tworzenie obiektów inwentarzowych:
• Obiekt środka trwałego zespolony funkcjonalnie – przykłady.
• Obiekt środka trwałego zespolony rodzajowo – przykłady.
3. Remonty i przebudowa dróg:
• Jak je ewidencjonować?
• Rozliczanie środków trwałych, wytworzonych na działkach nienależących do zarządcy dróg.
• Inwestycje w obcy środek trwały typu droga.
4. Części składowe środka trwałego:
• Jakie składniki ująć jako drogę, a jakie jako osobny środek trwały?
• Jak i kiedy można tworzyć zbiorcze obiekty inwentarzowe?
• Jak prowadzić ewidencję ławek, koszy na śmieci z terenu gminy?
5. Elementy stałe budynku - co do nich można zaliczyć i nie ewidencjonować jako osobny obiekt - ewidencja:
• Systemu monitoringu.
• Klimatyzacji.
• Tablic informacyjnych.
• Wind.
6. Nasadzenia w wartości początkowej obiektu budowlanego:
• Rozliczanie nakładów na budowę parku.
• Rozliczanie nakładów na place i siłownie plenerowe.
7. Rozbudowa środka trwałego a zmiana stawki amortyzacji i KŚT:
• Rozbiórka obiektu blokującego budowę – ujęcie kosztów.
• Zmiana stawki amortyzacji po zmianie przeznaczenia środka trwałego.
8. Inwestycje w obcych środka trwałych (np. wynajmowanych biurach):
• Inwestycja w pozostałe środki trwałe np. rolety.
• Inwestycja w środki trwałe np. klimatyzację.
• Nakłady na infrastrukturę drogową zarządzaną przez inne podmioty.
9. Eksploatacja środków trwałych w samorządowej jednostce budżetowej - klasyfikacja :
• Remonty.
• Przeglądy.
• Konserwacje, a klasyfikacja budżetowa nakładów na eksploatację środków trwałych.
10. Dołączanie i odłączanie części składowych mienia ruchomego:
• Ulepszenie poprzez dołączenie nowej części.
• Zmniejszenie zakresu obiektu inwentarzowego poprzez odłączenie części.
11. Środki trwałe umarzane jednorazowo:
• Specyfika środka trwałego umarzanego jednorazowo.
• Środki trwałe umarzane jednorazowo wytworzone podczas inwestycji.
• Zbiorcze obiekty środków trwałych np. koszy na śmieci, ławek.
• Środki trwałe stanowiące pierwsze wyposażenie obiektów budowlanych.
12. Klasyfikacja budżetowa nakładów na remonty i ulepszenia:
• Konserwacja a remont.
• Remonty bieżące (serwis nowo zakupionego samochodu).
• Remonty nadzwyczajne (usuwanie skutków zdarzeń losowych).
• Wartość remontów (zużyte materiały).
13. Zagadnienia problemowe:
• Nakłady na telewizję CCTW i monitoring - które elementy są środkami trwałymi, dodatkowymi i peryferyjnymi?
• Nakłady na obce środki trwałe np. kserokopiarka w dzierżawie.
• Czy ławki/kosze trzeba wprowadzać pojedynczo do ewidencji, czy można zbiorczo?
• Czy oświetlenie, ławki, kosze na śmieci stanowią osobny obiekt inwentarzowy?
• Czy wystawiamy jedno OT, czy na wszystkie elementy?
• Częściowa likwidacja środka trwałego.
• Gmina partycypuje w kosztach przebudowy drogi wojewódzkiej na podstawie porozumienia jako inwestor zastępczy- czy i jak ewidencjonujemy taki środek trwały, jakie dokumenty należy sporządzić (druk OT, PT ?)
• Czy należy podwyższać wartość środka trwałego, jeśli modernizacja/ulepszenie jest mniejsze niż 10 000 zł w danym roku?
• Czy podwyższenie wartości pozostałego środka trwałego do kwoty większej niż 10 000 zł powoduje konieczność przeniesienia go z konta „013” na konto„011”? Na jakim etapie inwestycji należy sklasyfikować KŚT środka trwałego? Jakimi kryteriami należy się kierować przy nadawaniu tej klasyfikacji?
• Czy podczas rozliczania inwestycji zestawienie powstałych środków trwałych powinno wyszczególniać kompletne środki trwałe (składające się z kilku elementów) czy pojedyncze elementy? Co powinno zawierać takie rozliczenie?
• Jak zaklasyfikować modernizację środka trwałego, jeśli klasyfikacja budżetowa wydatku wskazuje na remont, ale efektem końcowym jest ulepszenie (paragrafy 605, 606 i 427)?
• Jak zaklasyfikować wydatek budżetowy, gdy faktura opiewa na np. 50 000 zł, ale pojedynczy środek trwały kosztował 3 000 zł.
• Mamy zapis w instrukcji inwentaryzacyjnej, że wyposażenie o wartości do 100 zł, oprócz mebli nie ewidencjonujemy w systemie. Czy faktycznie meble bez względu na kwotę muszą być ewidencjonowane, czy przy takiej wartości można je pominąć w ewidencji ilościowej?
14. Pytania i odpowiedzi uczestników.

zwiń
rozwiń
Adresaci

• Skarbnicy, główni księgowi i księgowi jednostek samorządowych.
• Osoby odpowiedzialne za inwestycje w urzędach, w tym pracownicy działów geodezji i inwestycji.
• Osoby uczestniczące w zakupach środków trwałych i pracach inwentaryzacyjnych.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Ekonomista, certyfikowany księgowy posiadający wieloletnie doświadczenie w zakresie finansów publicznych, praktyk specjalizujący się w zagadnieniach rachunkowości budżetowej. Ukończył studia podyplomowe z zakresu polskich i międzynarodowych standardów rachunkowości oraz audytu wewnętrznego w jsfp. Szkoleniowiec, wykładowca na studiach podyplomowych z zakresu finansów i rachunkowości jst, autor i współautor kilkunastu publikacji książkowych oraz licznych publikacji z obszaru rachunkowości budżetowej czy finansów publicznych.

zwiń
rozwiń
Lokalizacja
Internet

Szkolenia w formule on-line realizowane na żywo za pomocą platformy, która umożliwia obustronną komunikację między prowadzącym szkolenie a uczestnikami.

Koordynatorzy
Elżbieta Roman
Specjalista ds. szkoleń
tel. +48 732 983 894
elzbieta.roman2@frdl.org.pl
Katarzyna Marciniak-Mordel
Zastępczyni Dyrektora ośrodka regionalnego Fundacji Rozwoju Demokracji Lokalnej im. Jerzego Regulskiego w Łodzi
tel. + 48 605 909 355
katarzyna.marciniak@frdl.org.pl
Informacje dodatkowe

Cena: 449 PLN netto/os. Przy zgłoszeniu do 14 listopada 2024 r. cena wynosi 409 PLN netto/os. Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych.

Zgłoszenia prosimy przesyłać do 22 listopada 2024 r.