• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Czynności przedinwentaryzacyjne w jednostce. Jak poprawnie przygotować się do przeprowadzenia inwentaryzacji w 2025 roku?

Miejsce
Internet
Termin
08 września 2025
Czas trwania
09:00 - 13:30
Cena
409/449 zł
Zapisz się na szkolenie
Karta zgłoszeniowa

Cena: 449 PLN netto/os. Przy zgłoszeniu do 25 sierpnia 2025 r. cena wynosi 409 PLN netto/os.

Ważne informacje o szkoleniu

Inwentaryzacja w jsfp jest przeprowadzana w celu sprawdzenia, czy stan aktywów i pasywów, który wynika z ksiąg rachunkowych odpowiada ich rzeczywistym wartościom. Ustaleń tych należy dokonać, aby móc prawidłowo sporządzić sprawozdanie finansowe za 2025 r. W ustawie o rachunkowości nie uregulowano kwestii formalnych oraz technicznych dotyczących przeprowadzenia prac inwentaryzacyjnych. Każda jednostka, uwzględniając swoją specyfikę, musi zatem samodzielnie określić szczegółowe zasady jej przeprowadzenia. By właściwie przygotować się do nich zapraszamy Państwa do udziału w zajęciach, podczas których:

  • Omówimy zasady opracowania wewnętrznych regulacji, konstruowania i funkcjonowania komisji inwentaryzacyjnej oraz zespołów spisowych z omówieniem ich praw i obowiązków.
  • Przybliżymy również prace, które należy wykonać przed inwentaryzacją, w szczególności przygotowanie pól spisowych, przeszkolenie członków komisji inwentaryzacyjnej, znakowanie i kompletowanie składników majątkowych czy ich likwidowanie.
  • Przypomnimy, jak przygotować jednostkę obsługującą i obsługiwaną ze wskazaniem na konkretne czynności, w tym zasady elektronicznego przeprowadzenia inwentaryzacji, zasady dokumentowania poszczególnych etapów i metod inwentaryzacji z podziałem na różne grupy aktywów i pasywów jednostki.
  • Poruszane zagadnienia zostaną poparte przykładami z praktyki, co pozwoli lepiej zrozumieć przekazywane informacje i ustrzec się przed popełnieniem błędów w codziennej pracy.
zwiń
rozwiń
Cele i korzyści
  • Możliwość zweryfikowania poprawności zapisów w Państwa dokumentach wewnętrznych w zakresie przygotowania i przeprowadzenia inwentaryzacji, omówienie, krok po kroku, przykładowych zarządzeń, instrukcji, protokołów.
  • Otrzymanie obszernych materiałów, zawierających przykładowe wzory opisów dokumentów, w tym zarządzenie z instrukcją inwentaryzacyjną, a także wzory niezbędnych druków.
  • Szkolenie umożliwi także identyfikację podstawowych błędów popełnianych na poszczególnych etapach inwentaryzacji oraz poznanie sposobów ich zapobiegania i rozwiązywania. 
  • Wskazanie:
    • zasad organizacji i dokumentacji inwentaryzacji,
    • opracowanie planu organizacji inwentaryzacji,
    • co powinno zawierać zarządzenie w sprawie przeprowadzenia inwentaryzacji?
    • jak powinno wyglądać zarządzenie w jednostce ze wspólną obsługą (CUW)?
    • podziału kompetencji,
    • odpowiedzialności kierownika jednostki i głównego księgowego,
    • zakresu obowiązków osób odpowiedzialnych za przygotowanie pól spisowych, znakowanie składników, czy kompletowanie.
zwiń
rozwiń
Program

1. Podstawy prawne w zakresie inwentaryzacji.
2. Odpowiedzialność kierownika jednostki i jego kluczowe obowiązki w obszarze inwentaryzacji.
3. Ustalenie i aktualizacja przepisów wewnętrznych jednostki, czyli obowiązkowe i fakultatywne regulacje i zasady dotyczące przygotowania jednostki do inwentaryzacji, jej poprawnego przeprowadzania, rozliczania i udokumentowania. 
4. Prawa i obowiązki głównego księgowego w zakresie inwentaryzacji:

  • co musi, a czego nie powinien robić?
  • inicjatywa głównego księgowego w sprawie wydania zarządzania przeprowadzania inwentaryzacji - przykładowy wniosek.

5. Opracowanie planu i harmonogramu inwentaryzacji - przykłady.

zwiń
rozwiń
Adresaci

Kierownicy jednostek, skarbnicy oraz główni księgowi i ich zastępcy, a także pracownicy komórek merytorycznych i finansowych, w tym pracownicy jednostek obsługujących i obsługiwanych (CUW), właściwi rzeczowo w zakresie nabywania i zbywania składników majątkowych, znakowania pól spisowych, tworzenia, obiegu i ewidencjonowania źródłowych dokumentów księgowych, jak również pracownicy odpowiedzialni materialnie, wchodzący w skład komisji inwentaryzacyjnych, kontrolerzy spisowi, magazynierzy i intendenci.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Ekonomistka, pedagog, specjalistka z zakresu finansów publicznych, długoletnia księgowa w jst. Autorka artykułów i trener w dziedzinie finansów publicznych oraz rachunkowości. Wykładowca na uczelni wyższej. Praktyk, który dzięki swemu wieloletniemu doświadczeniu przekazuje w sposób jasny i przystępny, sprawdzone metody w pracy służb księgowych. Wieloletni ekspert w FRDL wysoko oceniany przez uczestników.

zwiń
rozwiń
Lokalizacja
Internet

Szkolenia w formule on-line realizowane na żywo za pomocą platformy, która umożliwia obustronną komunikację między prowadzącym szkolenie a uczestnikami.

Koordynatorzy
Joanna Kulas
Koordynator szkoleń, koordynator forów samorządowych
tel. 17 862 69 64
joanna.kulas@frdl.rzeszow.pl
Ewa Jopkiewicz
Barbara Jemioło-Róg
Specjalista ds. szkoleń
tel. 17 862 69 64
barbara.jemiolo@frdl.rzeszow.pl
Informacje dodatkowe

Wypełnioną kartę zgłoszenia należy przesłać poprzez formularz zgłoszenia na www.frdl.rzeszow.pl do 2 września 2025 r.

UWAGA! Liczba miejsc ograniczona.