• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Funkcjonowanie Centrów Usług Wspólnych w praktyce

Cele i korzyści
  • Podniesienie kwalifikacji w zakresie zasad organizowania wspólnej obsługi administracyjnej, finansowej i organizacyjnej gminnych, powiatowych, wojewódzkich jednostek sektora finansów publicznych, dla których organem założycielskim i  prowadzącym jest jst.
  • Zapoznanie się z procesem budowania i usprawniania funkcjonowania obsługi wspólnej w samorządzie.
  • Poznanie zasad i mechanizmów prowadzenia rachunkowości, sprawozdawczości oraz zarządzania finansami przez samorządowe centra usług wspólnych.
  • Zapoznanie się z przykładami dobrych praktyk.
  • Wskazanie zagrożeń związanych z funkcjonowaniem wspólnej obsługi w ramach CUW.
  • Poznanie przykładów konkretnych rozwiązań na poziomie operacyjno- wykonawczym, w tym. procedur związanych z kontrolą i obiegiem dokumentacji kadrowo-płacowej w przypadku wdrożenia wspólnej obsługi, instrukcji kontroli i obiegu dokumentów finansowo-księgowych.
  • Zapoznanie się z zasadami zarządzania finansami przez samorządowe centrum usług wspólnych.
  • Otrzymanie w postaci elektronicznej wzorów dokumentów – w tym zarządzeń, instrukcji, regulaminów, upoważnień, interpretacji prawnych.
zwiń
rozwiń
Program
  1. Koncepcja obsługi finansowo-księgowej - rozproszona, czy skonsolidowana? Zalety i wady każdego z modeli.
  2. Rola i zadania samorządowych CUW w zakresie obsługi samorządowych jednostek organizacyjnych.
  3. Od czego zacząć budowę obsługi wspólnej w gminie, w  powiecie?
  4. Forma organizacyjno-prawna samorządowego CUW:
    • zasady ich tworzenia,
    • uchwała o wspólnej obsłudze,
    • statut,
    • zakres regulaminu organizacyjnego.
  5. Zakres porozumienia jednostki obsługującej i instytucji kultury oraz innych jednostek zaliczanych do sektora finansów publicznych w sprawie wspólnej obsługi.
  6. Czy obsługa wspólna zabiera, bądź ogranicza kompetencje kierowników jednostek?
  7. Kompetencje i odpowiedzialność kierownika samorządowego CUW oraz kierowników jednostek obsługiwanych przez centrum.
  8. Zakres obowiązków, jaki może przejąć kierownik jednostki obsługującej CUW.
  9. Główny księgowy w CUW. Kompetencje i odpowiedzialność głównego księgowego jednostki obsługującej (centrum) i jed­nostek obsługiwanych.
  10. Zmiany ustawy o finansach publicznych w zakresie odpowiedzialności kierownika jednostki i głównego księgowego.
  11. Jak poukładać procesy obsługi wspólnej?
  12. Zasady powierzania obowiązków w zakresie rachunkowości i sprawozdawczości do Samorządowego Centrum Usług Wspólnych wynikające z ustawy o  rachunkowości.
  13. Zmiany ustawy o finansach publicznych w zakresie odpowiedzialności kierownika jednostki i głównego księgowego.
  14. Zasady gospodarki finansowej jednostek obsługiwanych przez Samorządowe Centrum Usług Wspólnych — zakres obowiązków, jaki może przejąć kierownik jednostki obsługującej CUW.
  15. Obieg i kontrola dokumentów kadrowo-płacowych w  przypadku wspólnej obsługi.
  16. Obieg i kontrola dokumentów finansowo-księgowych w  przypadku wspólnej obsługi.
  17. Polityka inwentaryzacyjna w przypadku wspólnej obsługi – zakres, zadania, odpowiedzialność.
  18. Przetwarzanie i ochrona danych osobowych w jednostce obsługującej CUW i jednostkach obsługiwanych.
  19. Przykłady dobrych rozwiązań.
  20. Problemy i zagrożenia w realizacji zadań w oparciu o wspólną obsługę.
  21. Dyskusja.
zwiń
rozwiń
Adresaci

przedstawiciele gmin i powiatów, skarbnicy, dyrektorzy, kierownicy i główni księgowi, pracownicy CUW -zarówno jednostek obsługi szkół i placówek, jak i innych jednostek organizacyjnych w samorządach, dyrektorzy i główni księgowi jednostek oświatowych, radni.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Prawnik, ekspert w zakresie centrów usług wspólnych, prawa oświatowego, zarządzania edukacją, konsolidacji obsługi zadań publicznych realizowanych w samorządach lokalnych, w zakresie finansów publicznych, w tym finansów oświatowych, autor wielu opracowań i publikacji z  obszaru funkcjonowania oświaty.

zwiń
rozwiń
Informacje dodatkowe

Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych. Cena zawiera: udział w profesjonalnym szkoleniu on-line, materiały szkoleniowe przekazane w wersji elektronicznej, certyfikat ukończenia szkolenia, możliwość konsultacji z trenerem.

ZGŁOSZENIA:

Wypełnioną kartę zgłoszenia należy przesłać mailem na adres: post@frdl.rzeszow.pl lub poprzez formularz zgłoszenia na www.frdl.rzeszow.pl do 3 sierpnia 2020r. UWAGA: LICZBA MIEJSC OGRANICZONA!